Frankrijk Oldtimer buscamper Reistips Europa

La Ciotat en Cassis: De authentieke kust van Zuid-Frankrijk

De haven van Cassis in Frankrijk

Een weekje met de camperbus op en neer naar Zuid-Frankrijk, omdat daar de zon wel schijnt? Kan dat? We namen de proef op de som. En wat bleek: we bezochten in deze week zelfs twee bestemmingen. Eerst het natuurpark De Camargue waarover ik ook een blog schreef. Daarna besloten we de rotsachtige kust van La Ciotat en Cassis te bezoeken. Slechts 20 kilometer voorbij Marseille. Relatief onbekend in Nederland, terwijl dit toch één van de mooiste azuurblauwe rotskusten (relatief) dichtbij Nederland is. En zeker de moeite waard om te bezoeken en van te genieten.

Cassis, dat zegt je misschien nog wel iets: hier liggen de bekende calanques. Maar aangezien de camping daar niet zo mooi gelegen was, besloten we door te rijden naar La Ciotat: daar liggen minder bekende, maar wel goed bereikbare en rustigere calanques. Hieronder deel ik de hoogtepunten van deze prachtige kust.

Cassis, een toeristisch stadje aan de Middellandse Zee

Gekleurde huizen aan een haven vol bootjes. Hoog boven het stadje torent een kasteel uit. Op dinsdagen en vrijdagen maakt een markt vol kraampjes met lekker eten en typisch Zuid-Franse souvenirs het beeld compleet. Dit is het Franse stadje Cassis. Bekend om de wijngaarden waar witte wijn wordt geproduceerd. Vanuit de havens vertrekken boten naar de wereldberoemde calanques. Maar er vertrekken ook wandelpaden naar deze bezienswaardigheden, al zijn die vaak wat intensiever om te lopen.

Een stad met een fijn stadstrand midden in het centrum: plage de la mer. En buiten het centrum het rotsstrand plage bleue met uitzicht op het spectaculaire Cap Canaille. En er zijn nog veel meer stranden om te verkennen. In Cassis vind je ook veel winkels, waaronder een filiaal van de bakkerij van de beroemde Tarte Tropezienne uit Saint Tropez.

Tegelijkertijd de stad waar het onmogelijk is om een parkeerplaats vlakbij het centrum te vinden wanneer je camper boven de twee meter is: in juni barst dit stadje al uit z’n voegen qua bezoekers. Uiteindelijk vonden we een parkeerplaats bij een tankstation hoog boven de stad en fietsten we verder. En het kasteel kun je trouwens ook niet bezoeken. Er wel overnachten trouwens wanneer je portemonnee groot genoeg is. Over overnachten gesproken: de camping in dit stadje sprak ons totaal niet aan, want deze lag verder van zee en er liep een drukkere weg langs. We besloten daarom door te rijden naar La Ciotat. En wel via de befaamde Route des Cretes.

Route des Cretes: Eén van de mooiste kustwegen ter wereld tussen Cassis en La Ciotat

Tussen Cassis en La Ciotat ligt één van de mooiste kustwegen ter wereld: De route des Cretes over de D141. Slechts 12 kilometer lang, heb je toch zo’n 25 minuten nodig om de weg te rijden, omdat deze ook ruim 300 meter stijgt. En dat is nog zonder alle tussenstopjes die je onderweg wilt maken om te genieten van het uitzicht.

Was het te doen? Met onze relatief smalle buscamper (we hebben een Volkswagen T4) was het zeker te doen. Volgens mij mag je de route echter niet rijden met een volwaardige camper, want we zagen overal verbodsborden (of die nu voor het rijden of het wildkamperen waren, werd ons niet helemaal duidelijk). Ik denk dat passeren op de smalle wegen voor brede campers ook lastig wordt. Wel moesten we onze dieselbus regelmatig in de 1 zetten om toch nog langzaam omhoog te kruipen. Haasten op deze kustroute is geen optie. Genieten wel.

Lees hier over de mooiste kustweg op Sardinië, de SP 71

Onbekende parel La Ciotat aan de Zuid-Franse kust

Van Cassis naar La Ciotat, een stadje aan de Franse Middellandse Zeekust die het wat mij betreft niet onderdoet voor Cassis. Vooral omdat het een stuk minder druk en minder toeristisch is dan die laatste. De enorme scheepswerf waar je op uit kijkt vond ik geen sieraad voor deze kust. De kilometers lange stranden, het historische centrum en de makkelijk bereikbare calanques maken dat allemaal goed. Én een camping met zeezicht, waar vind je dat nu nog aan de Cote d’Azur?

Camping Santa Gusta: de meest aan zee gelegen camping van de regio La Ciotat en Cassis

We wilden nu graag een camping met zeezicht. Toegegeven: toen we aan kwamen rijden bij camping Santa Gusta, ten oosten van La Ciotat waren we nog niet onder de indruk. Gelegen aan de drukke D559. Echter, toen we een kijkje namen, bleek dat er ook delen op de camping waren met zeezicht waar je geen last had van deze D-weg. Ja, er ligt nog een klein lager gelegen weggetje tussen de zee en je staplaats. Maar daar gaat eigenlijk alleen bestemmingsverkeer overheen. Dus daar heb je geen last van. Het strand hier vonden we maar zo zo. Maar voor de stranden fietsten we naar La Ciotat. Deze wegen waren redelijk vlak en voelden wel veilig. Alleen naar de calanques waren klimmetjes nodig. Een kleine 20 minuten fietsen langs zee vanaf de camping en we waren in het gezellige La Ciotat.

Stel je niet teveel voor van de camping zelf: het sanitair is oud, en voor boodschappen moet je de camping verlaten. Zelfs voor de broodjes, al is zijn de bakker en de Aldi dichtbij. Het uitzicht hier maakt alles goed!

Uitzicht vanuit de camper op camping Santa Maria

Niet alleen Cassis heeft calanques, La Ciotat heeft dat ook

Calanques zijn een soort kreken die uitmonden op zee. De kust van Cassis staat daarom bekend, maar La Ciotat heeft er ook twee. Het voordeel van de calanques van La Ciotat is dat deze goed bereikbaar zijn met de fiets, camper of auto. Terwijl die van Cassis lange hikes of een boottocht vereisen. En dat de calanques van La Ciotat ook minder druk bezocht worden. De calanques bij La Ciotat zijn Du Mugel en Figuerolles en bij beide zit een restaurantje. Vanaf La Ciotat vertrekken ook bootjes om zowel de calanques van Cassis als La Ciotat te verkennen. Bijkomend voordeel: je ziet dan gelijk de prachtige route Des Cretes vanaf zee.

Calanque du Mugel in La Ciotat

Het centrum van La Ciotat is ook de moeite waard voor een bezoekje

Smalle straatjes met gekleurde huisjes, is dat jouw ding? Dan is een bezoekje aan het centrum van La Ciotat, naast dat van Cassis, ook iets voor jou. Ook hier wat leuke winkeltjes voor leuke kleding en souvenirs, restaurants en barretjes. Drink koffie aan het gezellige Place Sadi Carnot met een rustgevende fontein in het midden. Iedere ochtend wordt er verse vis verkocht in de haven. Onze favoriete ijssalon in de haven was Amorino: waar je in plaats van een wafeltje voor een macaron in je ijsje kunt krijgen. Deze ijssalon vind je ook in Cassis trouwens. De Rose Bar in La Ciotat vonden we ook een fijn plekje om te zitten. En om de hoek van de camping zit het restaurant La Crique, waar je in een bijzondere ‘daktuin’ kunt smullen van verse vis. Beneden kun je iets goedkoper pizza’s eten.

Nog meer te doen in de omgeving van Cassis en La Ciotat

Tijdens ons weekje weg hebben we dat niet gedaan, omdat we toe waren aan zon, zee en strand. Maar eerder al hebben we de nodige attracties bezocht aan deze kust.

Havenstad Marseille is ruig, maar ook hip en happening en zeker de moeite waard van een bezoek. Goed bereikbaar vanuit Cassis, zo’n 20 minuten rijden.

Vorig jaar maakten we op weg naar de veerboot naar Sardinië die vanuit Toulon vertrok een tussenstop in de stad Aix-en-Provence op zo’n 45 minuten rijden van La Ciotat. Deze schattige stad is ook de moeite waard van een bezoek. Op de camping stond een boottocht naar het autovrij Île de Porquerolles aangeprezen. Een bezoek aan dit prachtige eiland vonden wij het hoogtepunt van een eerdere reis in de omgeving van Toulon. En we kwamen dan ook echt in de verleiding om deze boottocht te boeken, maar de wind was te hard. We waren hier deze keer natuurlijk ook maar kort. Ga je wel, neem dan je fiets mee, of huur ter plekke een fiets.

Heb je langer de tijd aan de kust van La Ciotat en Cassis, is er dus voldoende te ontdekken!

Campervan op de Route des Cretes

Conclusie: voor een week naar de Middellandse Zeekust is te doen, maar…

Onze conclusie: Ja, het is te doen om voor een week naar de Middellandse Zeekust in Frankrijk te rijden met een camperbus. Als je nu even niet weet waar ik het over heb, raad ik je aan om mijn blog over het eerste deel van deze weektrip te lezen, want toen gingen we met de camper naar natuurgebied de Camargue in Frankrijk.

Maar eerlijk gezegd, hebben we daarna de omgeving vooral per fiets (en Camargue-paard) verkend en hadden we weinig zin om nog veel te rijden ter plaatse. We kregen wel de zon, zee, strand waar we zo aan toe waren.

Na op vrijdag nog even van het strand te hebben genoten, vertrokken we rond 14.00 weer richting Nederland. Onderweg vonden we een plekje bij camping Kanopée Village in het schattige plaatsje Trevoux. Na een telefoontje of e-mail is late aankomst op deze camping mogelijk. Je raadt het, we zijn hier vaker geweest. Ook fijn: in het voor- en naseizoen krijg je hier korting met de ACSI-campingcard. Op zaterdagavond sliepen we bij vrienden in Den Bosch. En ruim een week later op zondag waren we weer thuis. Het was dus stiekem ook iets langer dan een week…

Dit vind je vast ook leuk op reisgelukjes

De hoogtepunten van Zuid-Frankrijk

De leukste campings op Sardinië

Een 12-daagse campertrip naar Sardinië

De mooiste camperroute van Portugal langs de Douro

Van Porto naar de Algarve in een week reizen met de camper

Inpaklijst voor de campervan

Meer over deze streek en de campings

Over auteur

Ik ben Maaike van het reisblog Reisgelukjes. Ik schrijf over de leukste reizen voor 2, adultproof, voor een fijne prijs en liefst met een duurzamer karakter.

Je kunt je voorstellen dat het onderhouden van een reisblog veel tijd en geld kost. Daarom zijn sommige van de links op deze website gesponsord. Als je via deze links iets besteld of boekt, dan kost het jou niets extra's, maar krijg ik een kleine bijdrage. Wat mij weer helpt om deze website zo interessant mogelijk te houden.

Vind je een blog leuk? Laat dan vooral een reactie achter! Ook dat helpt mij om deze website zo actueel mogelijk te houden.