Oldtimer buscamper Portugal Reistips Europa Reizen voor 2

Een week met camper van Porto naar de Algarve reizen

Met camper reizen naar de Algarve vanuit Porto

Heb je al gelezen over de route die we met onze camperbus langs de Douro-rivier naar Porto reden? Van daaruit vervolgden we onze roadtrip door Portugal naar het zuiden, om naar de Algarve te reizen. We namen hiervoor een week de tijd, om zo onderweg nog veel hoogtepunten van Portugal te zien. Lissabon en de onontdekte kust van Eiriceira hadden we eerder al gezien, dus we kozen voor ander bezienswaardigheden en een route die niet langs deze plaatsen kwam. Ik neem je dag voor dag mee met onze camperroute om je te laten zien dat je in een week tijd nog veel moois kunt zien van Portugal. Jezelf langer vermaken kan ook. Maar we kozen ervoor naar de Algarve af te zakken omdat in juni het weer hier het meest stabiel was en we toch echt een paar dagen zon wilden.

Slechts één van de aangeraden campings is niet zo geschikt voor grotere campers. Ga je niet met de camper op stap, dan is deze route ook heel goed met een auto af te leggen. Ik heb hieronder dan nog één extra bijzondere accommodatietip voor je. De route kan natuurlijk ook andersom worden gereden. Lees hieronder meer over hoe deel 2 van onze roadtrip eruit zag, toen we naar de Algarve reisden.

Dag 1: Cultuur snuiven in Aveiro en Coimbra

We besloten op 1 dag van Porto naar Vimeiro in de Alentejo-regio te rijden, waar een prachtige camping midden in de natuur zou liggen. Want in Aveiro en Coimbra regende het gewoon heel veel en dat vonden we niet zo fijn met ons camperbusje. We hadden immers expres de bustent niet meegenomen. Dus hadden alleen de luifel om ons droog te houden. Maar het regende gewoon teveel. Natuurlijk wilden we wel beide steden in de Beiras bezoeken. Sterker nog: de campingeigenaar in Porto drukte ons op het hart vooral naar Aveiro te gaan! En besloten er dus een lange reisdag van te maken (zo’n 350 kilometer) en toch beide te bezoeken voordat we naar de camping gingen. En we hadden geen spijt van deze omweg om naar de Algarve te reizen.

Varen in Aveiro met een moliceiros

Aveiro heeft een klein netwerk van kanalen en wordt daarom wel eens het Venetië van Portugal genoemd. Ik houd niet zo van zulke vergelijkingen. Ik noem het zelf liever het Giethoorn van Portugal. Grapje! Het is eigenlijk niet met beiden te vergelijken, je vaart hier grotendeels wel door het stadje, maar het is heel klein en pittoresk. Hier varen de traditionele moliceiros, boten waarmee vroeger zeewier werd binnengehaald. Nu kun je voor zo’n 13 euro per persoon mee op een boottocht van ongeveer drie kwartier door de kanalen. Dat maakt het ook gelijk een stuk betaalbaarder dan een boottrip in Venetië. En of het nu door het regenachtige weer kwam, maar we waren de enige aan boord. Dus bijna net zo romantisch als een gondeltrip. Met onze camperbus konden we overigens prima parkeren in de buurt van deze boten.

De gids wist veel te vertellen over de geschiedenis van Aveiro. In de 16e eeuw een welvarende stad, totdat een storm de toegang tot zee blokkeerde. Daarna werd de stad omgeven door een moeras vol muggen en ziekteverwekkers. In1808 werd er een kanaal gebouwd naar zee en kon Aveiro weer floreren. De prachtige art nouveau huizen in het centrum laten dit wel zien. Lokaal zout werd hier verscheept naar Newfoundland om kabeljauw te conserveren als het bekende bacalhau.

Dit mooie en compacte stadje is ook leuk om doorheen te lopen, de kathedraal en de vismarkt te bekijken, of het art nouveau museum een bezoekje brengen. Ook zijn er wat leuke souvenirwinkeltjes en restaurantjes. Je kunt ook de lokale zoetigheid uitproberen die vroeger door nonnen werd gemaakt. Een soort eetpapier gevuld met een soort advocaatachtige creme. Een hele doos vond ik zelf eigenlijk teveel. Heb je langer de tijd, dan kun je de omgeving verkennen. Maar dat hadden wij niet en we gingen dus door naar Coimbra.

Varen in Aveiro met een moliceiros

Universiteitsstad Coimbra onderweg naar Algarve bezichtigen

Een van de andere hoogtepunten van Portugal is Coimbra. En gelukkig is dit zo’n stad waar je een paar uurtjes naartoe kunt, of waar je dagen kunt doorbrengen. Wij hadden dat eerste. Het is dan wel de op-drie-na grootste stad van Portugal. Maar wij besloten ons te richten op het verkennen van de hooggelegen stad. Met de oudste universiteit van Portugal (oorspronkelijk gevestigd in Lissabon) en één van de oudste universiteiten ter wereld, dus op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Voordat we aan onze beklimming naar deze stad begonnen, aten we gegrilde sardientjes bij restaurant Jardim da Manga, gelegen aan een prachtig plein met markante gele torens en fonteinen uit de Renessaince en een nationaal monument.

Die sardientjes waren welkom, want het is af en toe een steile klim omhoog. Maar wat is het de moeite waard! De universiteitsgebouwen komen uit de 16e tot 18e eeuw en je hebt daardoor het gevoel op een Harry Potter-universiteit rond te lopen. Wil je de gebouwen in, reserveer dan wel tijdig! Andere plekjes om een kijkje te nemen zijn de Sé Velha, de oude kathedraal uit de 12e eeuw. En de Sé Nova, de nieuwe kathedraal die nog maar uit 17e eeuw komt, al startte de bouw al in de 16e. Meeste bezienswaardigheden bevinden zich in de hooggelegen stad. Maar er zijn ook bezienswaardigheden in de lagergelegen wijken. Echter, net toen Coimbra ons had betoverd en we langer wilden blijven, begon het weer zo hard te plenzen dat we haast op straat konden zwemmen. We besloten daarom echt verder te trekken. Want camperen met zulke stortregens, daar hadden we toch weinig zin in. We moesten dus terugrennen naar onze buscamper die op een betaalde parkeerplaats bij een supermarkt vlakbij Jardim da Manga stond (alleen geschikt voor kleinere campers).

Universiteitsstad Coimbra reizend naar de Algarve bezoeken

Dag 1 & 2: Tussenstop voor reizen naar de Algarve bij camping Bubulcus & Bolotas

Om de regen te ontlopen, besloten we een heel stuk verder te rijden. En wel naar de Alentejo-regio. Mooi midden in het binnenland. De camping Bubulcus & Bolotas had ik gevonden via de website van Rustiek kamperen. Ook deze camping komt in mijn lijst van leukste camperplekken in Portugal. Meteen werd ik verliefd op het duurzame karakter van deze camping, de ligging in de natuur, en het zwembad met uitzicht op de kastelen (eerlijk is eerlijk: ik heb ze niet kunnen spotten, maar dat kan liggen aan het bewolkte weer). Wat we wel meteen de weg over zagen steken was een mangoes. Heb je nu geen tent, caravan of camper bij je, dan kun je hier ook een caravan of prachtig vakantiehuis huren, dat opgaat in de omgeving. Een aanrader als tussenstop wanneer je naar de Algarve gaat reizen.

Op dag 2 maakten we hier een uitgebreide fietstocht in de omgeving. We konden een uitgebreide fietsroute ophalen met persoonlijke toelichting van campingeigenaren Tania en Waldemar. 35 kilometer klinkt misschien als veel, maar op een paar klimmetjes na viel de route best mee. En wat hebben we genoten van de route door het afwisselende landschap. Plantages met kurkeiken, weides met veldbloemen, bijzondere meertjes, marmergroeves en prachtige vogeltjes. Uiteindelijk kregen we het zelfs best warm. Maar al was het hier grotendeels droog, de temperatuur was rond de 20 graden met een stevige wind. Heel uitzonderlijk voor juni in deze regio. Dus ondanks dat we hier genoten, bleef ons plan om verder te reizen naar de Algarve staan. Op naar het mooie weer.

Dag 3: Beleef in Evora historie wanneer je naar de Algarve reist

Dag 3 van onze reis zijn we gestart in Evora. Deze Portugese stad in het hart van de Alentejo ademt millenia-oude geschiedenis: van Romeinse tempels tot middeleeuwse kloosters. Het start al zodra je de stadsmuren binnenloopt. Buiten die muren kun je trouwens prima (onbewaakt) parkeren met de camper. Wij waren hier op een zondag, dan komt de stad langzaam op gang omdat de halve stad in de kerk zit. En dat betekent ook dat sommige kerken deels dicht zijn vanwege de dienst. Maar het is ook wel heel bijzonder wanneer je iedereen de kerk ziet verlaten en de priester je wenkt om vooral een kijkje binnen te komen nemen. En let op: veel goede restaurants zitten op zondag dan ook vol voor de lunch. Dus kom je hier op een zondag, reserveer alvast! En sommige bezienswaardigheden zijn gesloten: zoals de Romeinse baden die je bij het gemeentehuis kunt zien.

De meest bizarre bezienswaardigheid van Evora: Gruwelen in Capela dos Ossos

De meest bizarre bezienswaardigheid die je tegenkomt op een reis naar de Algarve vanuit Porto, is de Capela dos Ossos in Evora. Een kapel die versierd is met de skeletten van zo’n 5000 monniken. Hier verwerkt worden werd overigens gezien als een grote eer. Een reminder aan de vergankelijkheid van het stoffelijke leven. Boven de ingang staat dan ook de volgende spreuk: Nós ossos que aqui estamos, pelos vossos esperamos (We bones that are here await yours).

Capela dos Ossos Evora

Archeologische vondsten onderweg op reis naar de Algarve

De hele omgeving van Evora ademt geschiedenis. Deze streek wordt al heel lang bewoond (en dat is niet gek) en daar zijn flink wat sporen van in deze omgeving. Bezoek bijvoorbeeld Cromeleque dos Almendres, een ovaal gemaakt in 4000 tot 2000 voor Christus van 95 opgerichte granieten stenen. Wat het was? Daar bestaan natuurlijk verschillende theorieën over. Maar het feit dat er 2,5 kilometer verder een enkele menhir van 2,5 meter hoog staat, voedt de speculaties dat dit toch een soort prehistorisch astronomisch centrum was. Dan zijn hier in de omgeving ook nog flink wat dolmen (dat zijn hunebedden). Wij bezochten die van Zambujeiro, één van de grootste van het Iberisch schiereiland. En het kostte ons geen enkele moeite om te bedenken waarom mensen hier al zo lang zo graag wonen.

Cromeleque dos Almendres in Evora op weg van Porto naar de Algarve

Slapen in een echt kasteel wanneer je naar de Algarve reist

En waar kun je het beste overnachten nadat je jezelf de hele dag hebt ondergedompeld in geschiedenis? Juist ja, wij ruilden onze camper voor een nachtje in voor een kasteel! In Portugal kan dat namelijk heel makkelijk, slapen in een echt kasteel! Echt een must-do wanneer je met een roadtrip naar de Algarve aan het reizen bent. Want waar je in Nederland meestal in een bijgebouw slaapt, slaap je in Portugal in het hoofdgebouw zelf. Op de website van Pousadas de Portugal vind je heel veel bijzondere hotels. En omdat we onze roadtrip weer langs de Portugese kust wilden vervolgen, kozen we op weg daar naartoe voor Pousada Castelo Alcácer do Sal.

Op foto’s zagen we wel dat dit kasteel grootschalig gerenoveerd was. Het bijzondere wat we op de foto’s zagen, was dat onze goedkopere classic room (wel die achter de receptie) één van de meest oorspronkelijke kamers was. Op de berg hadden we prachtig uitzicht en we hadden eigenlijk geen zin meer om naar beneden af te dalen. Dus bleven we eten in het hotelrestaurant. En dat was eigenlijk best goed, met attent personeel. Na het eten gingen we nog een rondje lopen over de kasteelmuren (ok, dat was geen enorm rondje). Ik had er nog graag willen zwemmen, maar daarvoor was het echt te fris. Hé, we waren niet voor niets aan het reizen naar de Algarve.

Dag 4 en 5: Aan de kust van de Alentejo reizend naar de Algarve

Het slapen in een hotel was fijn, maar het vrije leven in ons campertje lonkte toch weer. We gingen van het binnenland weer terug naar de kust. We besloten af te zakken naar de kust rondom Vila Nova de Milfontes. In eerste instantie niet helemaal onder de indruk van de campings en camperplaatsen daar, reisden we verder naar Zambujeira do Mar en vervolgens naar Carvalhal. De campings daar spraken ons nog minder aan. Dus gingen we weer terug naar Vila Nova de Milfontes, omdat we zuidelijk nog minder campings konden vinden. Uiteindelijk kwamen we terecht op camping Orbitur Sitava. We waren deze dag eigenlijk drukker met een geschikte camping zoeken, dan met sightseeing of relaxen. Zo zonde, want vanwege de harde wind besloten we na 2 dagen weer verder te reizen. En hoeveel maakt het uit als je 2 nachtjes ergens staat? Verder wel relaxt hebben we de omgeving die ene dag wel verkend.

Weer een prachtig Portugees strand: Praia de Malhao

2 kilometer heuvelaf van de camping ligt Praia de Malhao, zo’n typisch Portugees strand omgeven door hoge kliffen. Het ligt pal aan de Atlantische kust: dus het is een ruige kust met veel golven. Dat maakt het erg mooi, maar maakt ook dat je een windscherm kunt missen. Op strandwachten na, zijn er geen faciliteiten op dit strand. Dus neem alles zelf mee.

Vila Nova de Milfontes: een schattig stadje om te bezoeken op weg naar de Algarve

De camping ligt ongeveer 10 kilometer vanaf het typisch Portugese kustdorpje Vila Nove de Milfontes. En dat is een leuk dorpje om te bezoeken. Wij gingen met onze mountainbikes binnendoor. Daar zijn alleen gravelwegen, dus die brede banden kwamen goed van pas. Maar gelukkig geen heel erge klimmetjes waardoor we bezweet aankwamen in het dorp. Op de terugweg wel flinke tegenwind. In Milfontes vind je leuke restaurantjes, souvenirwinkeltjes en gezellige terrasjes. Daarnaast mooie doorkijkjes naar de monding van de Mira-rivier in de Atlantische oceaan. Als het hier niet zo winderig was geweest, hadden we hier eigenlijk best langer willen verblijven. Maar het lekkere weer in de Algarve lonkte.

Vila Nova de Milfontes in de Alentejo

Over camping Sitava in Orbitur

En wat ons niet per se beviel was camping Sitava in Orbitur. We waren er in juni en het was erg rustig op deze enorme camping. We mochten vooraan staan, bovenop een heuveltje. Daardoor hadden we mooi zee- en zonsondergang zicht. Maar omdat het zo waaide, was het er ook fris en waaide alles van tafel. Daarnaast maakte de camping nogal een gedateerde indruk. Enorme toiletgebouwen met een rioollucht. Een campingwinkel met een groot houdbaar assortiment en weinig verse spullen en een kassière die zich dood verveelde. Een assortiment in het campingrestaurant waar de gemiddelde Nederlandse snackbar zich voor zou schamen. We moesten er ook wel een beetje om lachen. Al was het personeel wel vriendelijk. En toen we het zat waren gezandstraald te worden op het strand, was het zwembad best een fijn plekje om even te zonnen. Ondanks dat ik deze camper niet zo aanraden, is het misschien toch één van de betere campings aan de kust. Al zagen we in de Park4Night ook wel leukere opties in deze buurt, maar die lagen verder van zee en daar kozen we nu niet voor. Ach, you had me at zeezicht.

Dag 6: Het einddoel van reizen naar de Algarve in zicht

Oké, ik heb dus gelogen. Wij hadden geen week nodig om naar de Algarve te reizen. Als het weer wat beter was geweest dan hadden we er wel makkelijk meer dan een week over kunnen hebben doen. In dit geval reden wij dus op dag 6 de Algarve al binnen. Om het Noorden van deze provincie te verkennen. Waar je niet altijd veel mensen over hoort die deze kant opgaan. Wij maakten deze dag dus nog de nodige tussenstopjes op reis naar de Algarve.

Sfeer snuiven in Aljezur

Onze eerste stop van deze dag was de eerste stad op onze reis naar de Algarve, Aljezur. Een slaperig, maar toch toeristisch dorpje. Het oude deel ligt tegen een berg aan, met bovenaan de ruïne van een 10e eeuws Moors fort. Een flinke klim, waarbij je lekker kunt slenteren door het dorpje. Om vervolgens te lunchen met gegrilde sardientjes bij Pont’a Pé gelegen aan het riviertje. Je bent hier geen uren kwijt, maar toch een leuke tussenstop.

Uitzicht vanaf het kasteel van Aljezur in de Algarve

Het omkeerpunt van van reizen naar de Algarve: Cabo de Sao Vicente

Nee, verder van huis dan dit zou onze reis niet komen. Bij Cabo de Sao Vicente, het meest zuidwestelijke puntje van Portugal. Een indrukwekkende kust met hoge kliffen en een keiharde wind die er overheen blaast. Gemarkeerd met een vuurtoren. Want dit is de plek waar de zeevarende Portugezen vroeger letterlijk naar het einde van de wereld vaarden. Voor ons betekende dit punt dat we zowel in kilometers als tijd ongeveer halverwege onze hele rondreis door Portugal, Spanje en een klein stukje Frankrijk waren. Dus wij waren hier ook een beetje weemoedig. En onder de indruk van deze plek en de uitzichtspunten over deze kust.

Reizen in de Algarve langs surfdorp Sagres

Sagres in de Algarve is echt zo’n typisch surfdorpje. Ja, dat betekent ook dat het er erg winderig is. Maar dat maakt het niet minder leuk om er even rond te dwalen. Want hier vonden we de eerste echte ijssalon terwijl het zomers weer was. Met typisch Portugese smaken. En ze verkochten er ook gebakjes en homemade granola. Fijn hoor. We gingen er ook naar het fort van Sagres. De legende is dat Prince Henry hier zijn navigatieschool had gevestigd. Het is in ieder geval enorm: niet per se het fort bij de ingang, maar het bestaat uit meerdere onderdelen, waaronder een aantal batterijen. Als je het rondje wilt lopen, met de fantastische uitzichten, ben je zo een uurtje zoet. En redelijk gezandstraald. Sagres bezoek je vooral als je wilt surfen, of dat wilt leren.

Het fort van Sagres tijdens reizen in de Algarve

Dag 7: Na een week reizen naar de Algarve wakker worden in Salema

Dag 7 brachten we door vlakbij Sagres, maar dan wel aan de minder winderige kant. En wel in Salema. Waar we de avond ervoor op Salema Ecocamp waren beland. Salema was, in ieder geval in juni, een slaperig kustdorpje met een paar leuke winkeltjes, restaurantjes en barretjes. En een fijn lang zandstrand. We huurden er Balinese bedjes om te genieten van een rustdag. Ik liep nog wel naar een rotspartij waar dinosaurussporen te zien zijn, maar dan moet je wel goed speuren vlak naast de trap!

Het strand van Salema tijdens reizen in de Algarve

Overnachten op Salema Ecocamp

Een camping die ik ook graag aanraad is Salema Ecocamp. Een leuk, hip en ecosfeertje. Een echte terrassencamping, die wel wat onoverzichtelijk is om doorheen te rijden. Eenrichtingsverkeer, dus we moesten 2 keer rijden om een plekje te vinden. Dus al wel druk voor juni. We stonden bovenop een heuvel op deze camping. Hierdoor hadden we relatief veel zon op onze plek. Heerlijk in het voor- en naseizoen, wellicht minder in juli en augustus. En alleen al de tocht naar de ingang van de camping was vrij pittig met de fiets of wandelend. Maar wel de moeite waard, want daar lag het campingrestaurant en dat is een heel goed restaurant. Zoals ik al zei was het druk en we hadden niet gereserveerd. Maar het personeel deed toch z’n best om een plekje voor ons te vinden.

Vanaf de ingang van de camping was het nog ongeveer 10 minuutjes fietsen naar het strand. Heen heuvelaf iets sneller dan terug.

Lagos en Praia Marinha bezichtigen tijdens het reizen in de Algarve

Na deze camperroute hadden wij nog een mooi reisdoel: onze vrienden in Andalusië bezoeken die daar een finca zijn gestart, waar we de onbekendere parels van de regio Malaga hebben verkend. Omdat we in de Algarve vooral van de zon wilden genieten na 2 weken camperreizen, hebben we nu niet veel van deze streek gezien. Wel zijn we op weg naar Andalusië langs 2 bezienswaardigheden gereden: Lagos en Praia da Marinha.

Lagos is een prachtige oude ommuurde stad. We hebben hier ontbeten en hebben een stadswandeling gemaakt door alle oude straatjes en uiteindelijk naar de kade en weer terug. Parkeren met de camper kan vlak buiten de stadspoorten.

Praia da Marinha is een zeer fotogeniek strand, wat we uiteindelijk alleen vanaf het fotopunt hebben gezien. We wilden wel naar beneden, maar omdat alle parkeerplaatsen bezet waren, hebben we elkaar afgewisseld om even vanaf dit punt te kijken. Jammer, maar het was echt heel druk. We kozen er dus voor enigszins op tijd verder te rijden naar Andalusië.

Meer informatie over reizen naar de Algarve met een camper?

Deze route is 755 kilometer, wat ongeveer 150 kilometer langer is dan wanneer je rechtstreeks zou reizen naar de Algarve vanaf Porto. Maar dan heb je onderweg wel veel bezienswaardigheden en een afwisselend landschap gezien. In de Algarve wordt veel gedaan om wildkamperen te voorkomen. Dat maakt het parkeren van een hogere camper niet altijd makkelijk, omdat er bij de parkeerplaatsen veel hoogtebalkjes op 2.00 meter zijn. Op Park4Night kun je aangeven dat je een hogere camper hebt wanneer je een parkeerplaats zoekt. Echter, die zijn vaak erg druk, vooral met mooi weer. Soms moet je dus echt verder weg parkeren. Of om en om naar de bezienswaardigheden lopen zodat eentje bij de camper kan blijven. Of er staat een verbodsbord voor campers en je vraagt je dan af of je er wel mag staan met een camperbus, want dan neem je natuurlijk niet meer ruimte in dan met een bestelbus. Dat is wel erg jammer en ik hoop dat ze het probleem van wildkamperen toch op andere wijze gaan aanpakken.

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant

Lees over onze Volkswagen T4 camper en hoe we deze hebben gepimpt. Heb je zelf geen camper? Dan kun je via Paul’s Camper eenvoudig zelf een camper huren van een particulier.

De mooiste camperroute langs de Douro in Portugal

Vanuit de Algarve ben je zo in het Spaanse Andalusië voor deze hoogtepunten

In 12-daagse camperrondreis over Sardinië

De leukste plekken voor een camper op Sardinië

Een camperrondreis van 19 dagen door de Baltische Staten

Kim around the world laat je nog veel meer bezienswaardigheden in de Algarve zien.

Heb je nog vragen over het reizen naar de Algarve vanuit Porto, de route en de bezienswaardigheden, stel ze gerust hieronder. Lijkt jou dit een mooie reis?

Bereid je campertrip naar de Algarve goed voor:

Over auteur

Ik ben Maaike van het reisblog Reisgelukjes. Ik schrijf over de leukste reizen voor 2, adultproof, voor een fijne prijs en liefst met een duurzamer karakter.

Je kunt je voorstellen dat het onderhouden van een reisblog veel tijd en geld kost. Daarom zijn sommige van de links op deze website gesponsord. Als je via deze links iets besteld of boekt, dan kost het jou niets extra's, maar krijg ik een kleine bijdrage. Wat mij weer helpt om deze website zo interessant mogelijk te houden.

Vind je een blog leuk? Laat dan vooral een reactie achter! Ook dat helpt mij om deze website zo actueel mogelijk te houden.