Italië Oldtimer buscamper Reistips Europa

Campings op Sardinië en een agriturismo: onze ervaringen

Onze camper op Sardinië

Toen wij onze 12-daagse reis langs de hoogtepunten van Sardinië maakten, hebben we op 8 campings en één agriturismo met camperplaats gestaan met onze camperbus. Over het algemeen waren we niet zo onder de indruk van het kamperen op Sardinië. Al kan dat ook komen doordat we in het naseizoen op reis waren: eind september/begin oktober. We troffen regelmatig dichte campings aan, ook als dit volgens de website niet zo was. We zochten natuurlijk campings en camperplaatsen in de buurt van onze route en de bezienswaardigheden die we wilden zien, waardoor we niet altijd veel keuze hadden. Afwijken van de route om een geweldige camping op Sardinië te vinden, kost op dit eiland over het algemeen veel tijd. Wildkamperen mag niet en hebben wij niet gedaan.

Dit zijn onze ervaringen met 8 plekken waar we overnacht hebben.

Camping Isuledda vlakbij Palau op Sardinië

We hadden bedacht dat we wanneer we aan de kust zouden overnachten, we zo dicht mogelijk aan zee wilden staan. Uiteindelijk kozen we voor overnachting 1 en 2 voor camping Isuledda, op een kwartier rijden van Palau. Daar hebben ze staplaatsen direct aan zee. Al waren we op dat moment niet zo blij met deze camping, achteraf bleek het wel één van de betere. We hadden zeezicht en de voorzieningen waren netjes. In het ‘winkelcentrum’ van de camping huisde zelfs een huisarts, die ik helaas meteen nodig had.

Echter, de camping was ook vrij massaal en groot met veel huuraccommodaties. Rijen met stacaravans die we zelf minder mooi vonden. Ook kwamen hier grote gezelschappen eten bij het campingrestaurant. En er waren veel Duitse gezinnen met jonge kinderen. Het is gewoon niet helemaal onze smaak. Dus na 2 nachtjes besloten we verder te reizen.

Uitzicht op camping Isuledda op Sardinië
Het uitzicht vanaf Isuledda op Sardinië tijdens zonsondergang

Camping op Sardinië: Cala D’Ambra in San Teodoro

Vanuit Palau reden we naar Porto San Paolo waar we een bootje naar het eiland Tavolara pakten voor een middagje daar. Vervolgens reden we door naar deze camping op Sardinië Cala D’Ambra in San Teodoro. Zoals eerder geschreven, was soms nog wel eens puzzelen om campings te vinden die eind september/begin oktober nog open waren. Deze was nog wel open, en dat was dan gelijk de allerlaatste dag! Fijn, want we konden een plekje uitzoeken aan het water, met zicht op Tavolara. Op deze camping stonden bovendien alleen maar volwassenen.

Uiteten gingen we in het gezellige stadje San Teodoro. Daar was zelfs nog iets van een avondmarktje waar leuke souvenirs en lokale producten verkocht werden. Maar de volgende dag moesten we de camping toch echt voor 12 uur verlaten toen deze toch echt dicht ging. Die tijd hebben we maximaal benut door lekker te zwemmen voor de camper en te chillen, want eigenlijk wilden we hier niet weg. En dat lag vooral aan de ligging pal aan zee. Want om heel eerlijk te zijn stelden de faciliteiten weinig voor: ook de douches niet.

Camping Cala d'Ambra San Teodoro

De stadscamping van Cala Gonone

De stadscamping van Cala Gonone was nog open. Een grote camping en deze was ook nog erg druk. Deze camping op Sardinië was toen wij er waren heel populair bij weer de Duitse gezinnen, maar misschien hadden we net de verkeerde timing. Want ik sprak ook iemand die een week eerder daar stond en die had juist weinig kinderen op de camping. Verder op zich een prima camping, al schijn je jezelf ook niet teveel te moeten voorstellen van het zwembad. Want dat was al wat groen uitgeslagen in het naseizoen. Je loopt en fietst vanaf hier zo Cala Gonone in waar je supermarkten en leuke restaurantjes vindt. Alleen terug vanuit het dorpje kom je een flinke kuitenbijter tegen terug omhoog.

Tours kun je beter boeken in het dorp dan op de camping.

De stadscamping in Cala Gonone

Het Arbatrax Park Resort Telis Village is ook een camping op Sardinië

Na een lange dag hiken in de we door naar het Arbatrax Park Resort Telis Village. Deze camping lag prachtig aan zee gelegen en we genoten van een prachtige zonsondergang boven de baai. De staplaatsen voor campers waren wel erg bijzonder op deze camping op Sardinië: met de campers stonden we gewoon op het asfalt afgezet met een dranghek. Maar we konden onze hangmat dus wel weer met zeezicht ophangen. Ook deze grootschalige camping heeft veel voorzieningen, zoals een zwembad en een bar die nog open was. Het sanitair was ook speciaal: je kreeg een volledige badkamer met douche, wastafel en toilet. Je doucht dus niet in de stank van een ander.

Het campingrestaurant was gesloten wegens een bruiloft. Uiteindelijk kwamen we bij de dorpspizzeria terecht waar weer een doopfeestje aan de gang was. We keken onze ogen uit: Sardijnen kleden zich toch wel heel chique voor een doopfeestje en de hoeveelheid tule en versiering was uitbundig. En voor ons Nederlanders ook altijd bizar om al die kleintjes nog zo laat op te zien. Wij maakten het minder laat, want ondanks de jeepsafari waren we toch kapot van onze hike!

We twijfelden of we hier langer wilden staan, maar een plek op asfalt is uiteindelijk niet wat we het mooiste vinden.

In de hangmat bij resort Telis Village camping op Sardinië
In de hangmat voor onze camperbus

Met de camper overnachten bij Agristurismo Sa Guardia

In ruil voor een driegangenmenu mag je overnachten op de parkeerplaats van Agriturismo Sa Guardia. Geen camping dus, maar meer een camperplaats. Het eten zou erg goed zijn, dus dat sprak ons wel aan. Hoe we dat zouden oplossen met douche en toilet, dat zouden we dan wel weer zien. Dus wij met de camper het zandpad omhoog naar de agriturismo op gehobbeld. Laat in het seizoen, dus de hoogbejaarde eigenaren schrokken nogal toe we voor hun neus stonden. In hun beste Duits en Engels en wij in ons beste Engels zouden ze toch een kleine maaltijd voor ons in elkaar flansen. Dus wij nog even met prachtig uitzicht geborreld voor de camping nadat we de handdouche hadden gebruikt voor een snelle buitendouche in een fris windje. En gelukkig hebben we een toiletemmer, wat voor ons echt een onmisbare accessoire is voor iedere camperbus.

Toen we aankwamen bij het restaurant kregen we gewoon een heerlijk menu met alles erop en eraan. Als het normaal nog meer is? Alsnog rollend van tafel dus! We kregen zelfs nog foto’s te zien van een Nederlandse bruiloft. Werd het toch nog een beetje gezellig.

Droomvakantie sardinie 336x280

Pas hier toch op voor de lieve honden!

Op de terugweg naar de camper liepen de honden mee naar beneden. Toen vonden we het nog leuk. Maar toen we de volgende ochtend wakker werden, hadden de honden de schoenen die buiten de camper stonden over de hele parkeerplaats verspreidt en de veters kapot gebeten. En ze hebben mijn bikinitopje die aan de wasspin hing flink verstopt. Foetsie (dus tip: neem in het naseizoen altijd twee bikini’s mee, want je vind niet altijd meer een leuke bikiniwinkel onderweg). Ik heb met de eigenaresse van de B&B nog rondgelopen om ‘m te proberen te vinden en toen kreeg ik de indruk dat ze misschien toch wat te oud werden om dit enorme terrein zelf te onderhouden. Benieuwd hoe lang dit plekje dus nog open is.

Maar verder echt genieten. Ook van het ontbijtje was op z’n Italiaans met goede cappuccino’s en heerlijke verse cake waar we nog wat extra van meekregen. Voor het diner betaal je overigens €35,- per persoon en het ontbijt kost €10,- per persoon.

Agristurismo Sa Guardia als camperplaats op Sardinië
De parkeerplaats van Agristurismo Sa Guardia waar je met de camper mag parkeren

Overnachten bij deze camping op Sardinië: Campeggio Torre Chia

Camping Torre Chia is gescheiden door een klein bos van het strand. Een kust die wordt opgesierd door de vele wachttorens uit de Spaanse tijd. Op het strand staat een klein, gezellig beach barretje. Het is een ruime camping en we hadden geleerd van onze eerdere fouten. We zochten dus een rijtje met alleen volwassenen. Ook hier was er plek om de hangmat op te hangen tussen de bomen. Voor een warme douche moesten we wel muntjes kopen en het sanitair was nog ouderwets. En de wasmachine was ook al buiten gebruik. Het campingrestaurant was wel open, maar daar hebben we niet gegeten tijdens de twee nachten dat we hier stonden. En we hadden hier ook wel langer willen blijven, maar toen kwam de regen. Dus weer door.

Deze camping op Sardinië is trouwens wel het hele jaar open. Hoe leuk dat is? Want we merkten dat er al veel dicht was in dit gebied vanwege het naseizoen, zelfs de pinautomaat was tot de volgende zomer gesloten.

Camping Is Arutas vlakbij Oristano op Sardinië

Na onze bezoek aan Su Nuraxi di Barumini sloten we af bij camping Is Arutas op Sardinië bij het befaamde gelijknamige strand. Met de ACSI-campingcard was de overnachting bij deze camping op Sardinië slechts 17 euro met gratis warme douches. Maar de camping zou half oktober al dicht gaan en was toen wij er aan kwamen was het praktisch verlaten. Nou, het was ook windkracht 5. Waar alle restaurants gesloten waren en de campingwinkel ook. Dat werd dus ook een improvisatiediner in ons campertje. En door de wind aten we voor het eerst deze vakantie binnen in de camper. Wel met zeezicht in de verte vanaf de plek.

Het was eigenlijk ook te winderig en dus fris voor een duik in de zee van dit beroemde strand. We maakten er natuurlijk wel even een kort wandelingetje. Let op: je mag hier geen zand meenemen. En als je wordt betrapt kun je fikse boetes krijgen, ook van de douane. Je wordt zelfs geacht je schoenen schoon te maken als je van dit strand afloopt. Deze camping ligt helaas wel 20 minuten rijden van Oristano waar wij dus niet zijn geweest. Maar we zijn wel bij een andere unieke Sardijnse bezienswaardigheid in de buurt geweest.

Camping Is Arutas vlakbij Oristano

Camping Village Laguna Blu tussen Alghero en Fertillia is een grote camping op Sardinië

We reden in Alghero eerst naar de camping van onze eerste keuze, vlakbij de oude stad: Camping La Mariposa. Maar deze was in tegenstelling tot wat er in het boekje van de ACSI campingcard stond al dicht. De camping lag wel aan een mooi strand en aan het uiteinde van de boulevard die rechtstreeks de oude stad van Alghero liep, dus dat was erg jammer. Tja, campings op Sardinië vinden die in het naseizoen nog open zijn, is soms lastig.

Toen naar de volgende Village Laguna Blu. Een enorme camping met veel faciliteiten: een grote campingwinkel, zwembad en veel huuraccommodaties. Maar gelukkig niet meer zo druk in het naseizoen. En we besloten hier ook gebruik te maken van onze ACSI campingcard. Hierdoor konden we geen staplek krijgen direct aan het meer van Stagno di Calich waaraan de camping ligt. Dat was niet zo erg, want we zagen het meer wel en de wind was weer erg fris. Als je de weg tegenover de camping oversteekt, dan sta je trouwens alweer op het strand, waar je prachtige zonsondergangen ziet. En uiteindelijk is het vanaf hier ongeveer twintig minuten fietsen naar de ommuurde binnenstad van Alghero. Waarbij je halverwege langs Camping La Mariposa komt.

De volgende dag viel het sanitair wel tegen. Het was best fris en de douchehokjes waren deels open. Dan waait het lekker naar binnen. Ook kwamen de doucheputjes in een aantal douches omhoog, waardoor ze heel vies waren. En ook de haakjes ontbraken in een aantal hokjes. Dat was even zoeken dus naar een geschikte douche.

Zonsopgang bij Stagno di Calich bij camping village Laguna Blu bij Alghero
Zonsopgang bij Stagno di Calich

Voorbereiding voor het zoeken van campings op Sardinië

Ik heb gehoord dat er slechts 90 campings op Sardinië zijn, terwijl het bijna net zo groot is als Nederland en de reistijden veel langer. We hebben dus bijna 10% van alle campings gehad. Tijdens onze zoektocht naar campings op Sardinië maakten we veel gebruik van de campings Italië. Ook zochten we campings in de Park4Night-app, dus vergeet deze niet te downloaden in je app-store.

Toch liever een vakantiehuis op Sardinië, hier vind je aanbiedingen

Dit vind je waarschijnlijk ook interessant wanneer je zoekt naar campings op Sardinië

Nu ben je vast benieuwd naar de route van onze 12-daagse campertrip over Sardinië.

De leukste plekjes voor een tweedehands camperbusje in Nederland staan hier

Dit is een prachtige camperroute langs de Douro in Portugal

Zo rijd je in een week van Porto naar de Algarve met je camperbus

25 Campings en camperplaatsen in Nederland aan zwemwater

De leukste campings van de Baltische Staten

Heb jij nog leuke tips voor campings op Sardinië? Deel ze hieronder!

Over auteur

Ik ben Maaike van het reisblog Reisgelukjes. Ik schrijf over de leukste reizen voor 2, adultproof, voor een fijne prijs en liefst met een duurzamer karakter.

Je kunt je voorstellen dat het onderhouden van een reisblog veel tijd en geld kost. Daarom zijn sommige van de links op deze website gesponsord. Als je via deze links iets besteld of boekt, dan kost het jou niets extra's, maar krijg ik een kleine bijdrage. Wat mij weer helpt om deze website zo interessant mogelijk te houden.

Vind je een blog leuk? Laat dan vooral een reactie achter! Ook dat helpt mij om deze website zo actueel mogelijk te houden.