Tips voor vakantie

Aankooptips tweedehands camperbus: zo voorkom je een miskoop

Aankooptips tweedehands camperbus

Zijn jullie ook gegrepen door het campervirus? En hebben jullie besloten om een tweedehands, of zelfs derde, vierde of vijfdehands campertje te kopen? Grote kans, want na gratis is het woord camper het meest gezochte woord op Marktplaats. Er zijn natuurlijk een aantal dingen waarop je moet letten wanneer je een oud kampeerbusje koopt. Leer van onze ervaring met deze 10 aankooptips voor het kopen van een tweedehands camperbus: een campertje waar de camperinrichting al in zit en die een compact formaat heeft zodat je deze makkelijk ergens kunt parkeren.

Volkswagen Westfalia T4 camperbus
Aankooptips voor een tweedehands buscamper: compact, maar met alle basics voor een toffe kampeervakantie

1. De belangrijkste aankooptip voor een tweedehands buscamper: jullie budget

Deze aankooptip lijkt misschien een open deur: maar bedenk je goed hoeveel budget je hebt voor de aanschaf van jullie tweedehandsbuscamper. Je kunt vanaf €1900,- wel een oud kampeerbusje kopen, maar dan heb je er nog heel veel werk aan, want dat zijn vaak campertjes die niet meer door de APK komen. Het interieur is ook vaak niet meer zo heel fris.

Zo vanaf €4000,- zijn de busjes iets meer klaar voor vertrek. Vaak kom je ook eigenbouw campertjes tegen voor dat bedrag. Kijk dan goed: want hoe goed heeft de vorige eigenaar nagedacht over de inrichting van deze buscamper of is het puur naar eigen smaak? Wij kozen voor een Volkswagen T4 met Westfalia Californië inrichting. Dat is een standaard camperinrichting: overal waar een kastje of bergruimte kan zitten, zit dat ook. De inrichting is praktisch onverwoestbaar.

Verwacht voor die €4000,- overigens geen perfecte kampeerbus. Vaak heeft deze nog wel wat liefde en werk nodig. Al kun je er waarschijnlijk wel al mee op vakantie, zoals wij drie weken na aanschaf naar Frankrijk reden. Om de kans te vergroten dat jullie campertje reisklaar is, lees verder in mijn tips.

2. Aankoop van een tweedehands camperbus via een BOVAG-dealer of particulier

Voor een rijklare kampeerbus rond die €4000,- kom je waarschijnlijk wel uit bij een particuliere verkoper. Want het is natuurlijk kruimelwerk voor een echte camperdealer. Soms heb je echter geluk en staat zo’n camper wel bij een garagebedrijf. Bedenk je wel dat de BOVAG Garantie pas geldt bij aankoop van een gebruikte camper vanaf €12.500,-, met een maximum van 20.000 kilometer in het eerste half jaar waarvoor deze garantie geldt.

Als dat ruim boven jullie budget is (dat was het voor ons in ieder geval), is het slimmer om een spaarpotje aan te maken voor eventuele reparaties. En dan is het extra slim om rekening te houden met de aankooptips voor een tweedehands camperbus die hierna volgen.

3. Bedenk voor aankoop de afmetingen die jullie tweedehands camperbus zou moeten hebben

Een belangrijke aankooptip voor een tweedehands camperbus: bedenk van tevoren wat de ideale afmetingen voor jullie campertje zijn. Het voordeel van een kampeerbus is dat deze makkelijker past op reguliere parkeerplaatsen. Maar dan nog is er veel verschil: zo zijn er kampeerbusjes die standaard verhoogd zijn, zoals de onze. Dan pas je bijvoorbeeld niet meer in iedere parkeergarage. Maar het voordeel hiervan is dat Tom, die 2.01 meter lang is, altijd kan staan in onze bus. Bij een kampeerbus met bijvoorbeeld een hefdak, moet je altijd dit dak tillen voordat je rechtop kunt staan. Bijvoorbeeld als je niet gebukt wilt koken tijdens een tussenstop. Maar kun je wel weer overal parkeren en staan.

Als de reden dat jullie een tweedehands camperbus willen kopen is, dat jullie deze in een parkeervak bij huis zetten? Dan is mijn aankooptip om te letten op de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Daarin zijn vaak beperkingen opgenomen hoe lang je een voertuig van een bepaalde hoogte binnen de bebouwde kom mag laten staan. Het verschilt per gemeente en ook hoe streng daarop gecontroleerd wordt.

Andere dingen om op te letten zijn de lengte van de bus. Sommige kampeerbussen zijn verlengd, dus dan hebben jullie net wat meer bergruimte en slaapruimte. Maar maakt het wel lastiger om in kleine parkeerplekjes te staan. Onze bus is overigens niet alleen verhoogd, maar ook verlengd en ons bevalt dat prima. Tot nu toe hebben we daar vooral gemak van gehad.

Aankooptips tweedehands camperbus: zo leuk kan het worden
Met een beetje liefde en aandacht kan de binnenkant van jullie tweedehands camperbus ook zo leuk worden!

4. Aankooptip: willen jullie rijden op diesel, benzine of gas met jullie tweedehands buscamper?

Veruit de meeste oude buscampertjes rijden op diesel. Oeps, niet de meest milieuvriendelijke brandstof. Nu is het qua materialen natuurlijk wel duurzamer om een oud busje te kopen dan een gloednieuwe. Maar ik voelde mij ook niet helemaal prettig bij een diesel. Aangezien de camper bij ons intercontinentale vluchten gaat vervangen, heb ik me toch laten overhalen. Dieselmotoren staan bekend als redelijk onverwoestbaar, dus dat is wel een extra aankoopargument voor een derde-, vierde-, of zelfs vijfdehands busje.

Een ander nadeel van een oude diesel, is dat er steeds meer milieuzones in Nederland en daarbuiten komen. Dat betekent dat je niet zomaar iedere binnenstad meer in kunt komen met je buscamper. Nu vinden we dat zelf minder een probleem. Ten eerste is dit nog lang niet in iedere stad. Ten tweede zijn er meestal alternatieve vormen van vervoer. Zo hebben we eigenlijk altijd fietsen mee, of is er openbaar vervoer. We hebben ook wel eens de fietsen meegenomen om gratis buiten het centrum te parkeren. Eén ding is wel te voorspellen: zodra er veel meer milieuzones komen, zal de waarde van je oude diesel buscamper ook flink verminderen. Als aankooptip voor je tweedehands buscamper raad ik je dus aan om een keuze te maken voor de brandstof waarop je wilt dat je campertje rijdt.

Toch liever gas of benzine dan diesel?

Gas klinkt dan weer een stuk milieuvriendelijker. Maar houdt er rekening mee dat het in sommige landen niet altijd makkelijk is om gas te tanken: dan staan de gastanks een stukje van het tankstation af en je hebt een ander verloopnippeltje nodig. Bijvoorbeeld in Frankrijk gelden er beperkingen met betrekking tot inpandig parkeren. Houd er ook rekening mee dat een gastank bagageruimte opsnoept. Kopen jullie een camper op LPG, bereid de reis ietsjes beter voor dan normaal, dan komt het allemaal wel goed! Het is wel lastig om een campertje op LPG te vinden, dus misschien willen jullie het wel laten inbouwen?

Gulden middenweg is een buscamper die op benzine loopt. Maar het is dan wel een stukje lastiger om een tweedehands kampeerbusje te vinden. Deze zijn natuurlijk een stuk populairder onder camperbusbezitters in (toekomstige) milieuzones. De wegbelasting is veel lager dan voor diesel. En je zult nogal wat (vakantie)kilometers op jaarbasis moeten rijden voordat diesel voordeliger wordt. Wil je dus een benzinebus? Dan is het advies helemaal om op tijd te beginnen met zoeken.

5. Aankooptip voor de tweedehands buscamper: hoe willen jullie slapen?

Denk er goed over na hoe jullie willen slapen in jullie tweedehands buscamper: dat is ook een aankooptip. Heerlijk, een vast bed om in te slapen. Met zo’n comfortabel vast matras. Al betekent dit wel dat er standaard minder ruimte is in jullie kampeerbus.

Misschien kiezen jullie daarom voor een hogere camper waarin er een (standaard) een bovenbed is. Bedenk je dan wel dat dit bovenbed vaak wat claustrofobisch is en dat je er vaak in moet klauteren via de stoelen, aanrechtblad of de kastjes. Bedenk dus ook goed wat de gewenste afmeting van het bed is en hoeveel slaapplaatsen jullie nodig hebben.

Wij hebben genoeg aan twee slaapplekken. Maar wel met een lang bed en mogelijkheid om de voeten uit te steken. In theorie hebben wij boven dus ook nog een klein tweepersoonsbed. Wij hebben besloten hier onze standaardbergruimte van te maken. Onze slaapbank is dus ons bed. De koudschuimmatrassen zijn wat minder comfortabel, maar we nemen een extra topmatras mee. En tot slot: wanneer we langer op een camping blijven en het is mooi weer waardoor we vooral buiten leven, dan klappen we het bed overdag vaak niet eens op.

6. Deze aankooptip voor een tweedehands camperbus niet vergeten: De staat van onderhoud

Misschien vind je dit lastig. Maar let natuurlijk wel op de technische staat van onderhoud, een heel belangrijke aankooptip voor de tweedehands camperbus. Met een wat ouder campertje vind je altijd wel wat gebreken. En het is aan jou om te beslissen met welke gebreken je wel of niet kunt leven. Zo heeft onze Westfalia T4 camper uit 1996 de nodige roestplekken in de carrosserie. Een bekend probleem voor dit type bus. Maar aangezien we besloten hebben dat zelf op te willen knappen en we de motorische staat van de camper belangrijker vonden, hebben we hier geen punt van gemaakt.

Om de ergste problemen te voorkomen: Kijk altijd onder de bus of alles nog hard is. Zitten er verrotte plekken in de bodemplaat? Dan komt er nog heel veel werk aan! Staat de bus al langer op dezelfde plek te wachten, kun je gelijk letten op lekkages. Start de motor meteen en loopt deze regelmatig, dan is dat wel een goed teken. Een proefrit is natuurlijk altijd fijn om een goede indruk te krijgen.

Vraag ook om onderhoudshistorie en het APK-keuringsformulier

Een andere belangrijke aankooptip voor een tweedehands buscamper: Vraag om het APK-keuringsformulier. Ook als de bus voorlopig nog APK-goedgekeurd is. Op het formulier staan soms nog aandachtspunten op die voor de toekomst wel belangrijk zijn. Dan kun je daar vast rekening mee houden. En zoals wij deden: op basis van het keuringsrapport hebben wij nog afgedongen op de aanschafprijs van deze bus. Wat maar goed was, want de brandstofpomp bleek al veel eerder dan bij de volgende APK-beurt aan vervanging toe. Maar nog steeds hebben we minder betaald voor deze reparatie dan we afgedongen hadden. Vraag ook altijd de onderhoudshistorie na. Ook dan kun je beter inschatten welke kosten er nog op je afkomen.

Ben je zelf niet zo technisch, en heb je niemand in je omgeving met twee rechterhanden, overweeg dan om een onafhankelijke keuring uit te laten voeren. Hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden, dus vraag zo’n keuring pas aan als je serieus geïnteresseerd bent. Maar nogmaals ieder oud kampeerbusje zal wat problemen hebben. En als jullie zelf niet kunnen sleutelen, dan is het wellicht slimmer om de portemonnee te trekken en een nieuwe exemplaar aan te schaffen.

10 aankooptips voor een tweedehands buscamper: check de technische staat
Dit is ‘m dus, die vervelende lekkende dieselpomp. Helaas een bekend kwaaltje van de Volkswagen T4.

7. Voor aankoop: Welke landen willen jullie in welke seizoenen bereizen met het oude camperbus

Hebben jullie al een beeld welke landen jullie in welke seizoenen willen bezoeken met het camperbusje? Misschien niet, maar deze aankooptip helpt je wel om de gemakken die je in de tweedehands camperbus zoekt te bepalen. Je kunt je voorstellen dat je andere faciliteiten zoekt in je camperbusje wanneer je naar zonnige en warme landen afreist dan wanneer jullie naar druiligere landen gaan, of zelfs gaan winterkamperen. In dat laatste geval is een standkachel essentieel.

Hoe minder jullie buiten kunnen leven, hoe groter je waarschijnlijk wil dat je camper is. Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten: ons campertje werd door de vorige eigenaren meegenomen op skivakantie terwijl ze twee jonge kinderen hebben. Wij zouden gek worden in zo’n beperkte binnenruimte.

Als jullie regelmatig een stad willen meepakken, en het land heeft vrij veel milieuzones, dan is een dieselcamper weer niet zo handig.

8. Gewenste inrichting/faciliteiten

Willen jullie sanitaire voorzieningen? Dan is een buscamper eigenlijk te klein voor jullie wensen. De meeste buscampers hebben wel een keukentje: Tandenpoetsen kun je daar doen. In sommige campertjes kun je de keukenkraan naar buiten trekken als buitendouche, dat hebben wij ook.

Westfalia keukentjes is er standaard plaats voor een porta potti. Onze camper zou daar ook ruimte voor hebben. Echter, de nieuwe modellen zijn een stuk groter dan vroeger. En om nou een tweedehands chemisch toilet te kopen…? Bovendien vonden wij de chemicaliën maar stinken en niet zo duurzaam. Dus hebben wij voor noodgevallen een toiletemmer aan boord met toiletzakken.

9. In hoeverre willen jullie een eigen draai geven aan de inrichting?

Onze camper had een verschrikkelijk interieur: alles was 50 tinten grijs met een vleugje paars. Echt jaren 90. Het voordeel aan een goedkopere buscamper is dat je het interieur naar je eigen smaak kunt maken. Het zal de waarde van je kampeerbus niet snel verpesten, misschien eerder wat toevoegen. Er komen natuurlijk wel kosten bij voor het pimpen.

Hebben jullie al eerder gekampeerd en jullie kampeeruitrusting nog? Mooi! Dat scheelt in de kosten. Want om ruimte en gewicht te besparen wil je waarschijnlijk toch lichtgewicht campingservies (ook om onderweg minder snel dingen te breken) en opvouwbare campingstoelen en tafeltjes etc. Maar misschien ook wel een leuk buitenkleed, een hangmat, gezellige buitenlampjes? Met een camper kun je toch vaak net wat meer meenemen. En laten we eerlijk zijn dat alle communities op internet ervoor zorgen dat je de camper waarschijnlijk steeds gezelliger wilt aankleden!

10. Bijkomende kosten

Vergeet ook niet de bijkomende kosten van het bezit van een oud campertje. Al is deze in aanschaf vele malen goedkoper dan een nieuwe camper of een youngtimer, er zijn natuurlijk kosten waar je rekening mee moet houden.

  • Bijvoorbeeld verzekering: kiezen jullie de goedkoopste? Of willen jullie de camper misschien gaan verhuren, bijvoorbeeld via Camptoo, waardoor je een verzekering moet zoeken die dat toestaat?
  • Wegenbelasting, afhankelijk van het type camper en waar je woont. Je kunt de camper schorsen voor de maanden dat je deze niet gebruikt. Voor een kampeerbus ouder dan 15 jaar kost dat €24,95. Dus als je de camper in de wintermaanden niet gebruikt, is dit al snel rendabel! Houd er wel rekening mee dat een geschorste camper niet op de openbare weg mag staan.
  • Eventuele camperstalling: veel kampeerbusjes kunnen volgens de APV het hele jaar op een parkeerplaats blijven staan. Maar heb je een bus die groter is en waarvoor je geen eigen oprit hebt, zul je moeten nadenken over de kosten van stalling. Of omdat onze T4-camper nog zoveel roest op de carrosserie heeft, stallen we haar ’s winters liever binnen. Binnenstalling is veel duurder dan buitenstalling. Het verschilt per stalling of je per meter betaald: en met een klein camperbusje is dat natuurlijk veel voordeliger dan met een grote camper! Reken voor buitenstalling op 150 euro per jaar en voor binnenstalling op minimaal 400 euro.
  • Afschrijving en onderhoud: tja, deze kosten komen ook ieder jaar terug. Hoeveel afschrijving hangt af van de waardevastheid van het model. En ook van de ontwikkeling van milieuzones voor dieselmodellen. Onderhoudskosten: hoe meer je zelf kunt sleutelen, hoe voordeliger. En hoe gangbaarder je model, hoe eenvoudiger het is om aan tweedehands onderdelen te komen.
Aankooptips tweedehands buscamper: het kost soms ook gewoon onderhoud
Met de aankoop van een tweedehands camperbus zijn jullie ook tijd kwijt aan onderhoud.

De laatste aankooptip voor een tweedehands camperbus: vergeet vooral niet de WOW-factor

Misschien wel de allerbelangrijkste aankooptip voor een tweedehands camperbus: zien jullie jezelf al rond rijden in dit campertje? Een oud kampeerbusje heeft wat werk en liefde nodig en dat werkt alleen als jullie blij worden van jullie busje! Anders ga je jezelf er alleen maar aan irriteren en dat haalt de lol weg uit het hebben van een oud campertje. Wij worden in ieder geval heel blij van hoe ons campertje eruit ziet, vooral nadat we ons oude camperbusje gepimpt hebben.

Je hebt ook altijd aanspraak met zo’n oud campertje. Het spreekt mensen tot de verbeelding. Je krijgt de leukste tips. Wordt nog eens uitgenodigd voor een drankje. En wie heeft er haast als je met zo’n tweedehands kampeerbusje rijdt? Dus neem de tijd om er lekker van te genieten.

Twijfel je na het lezen van dit artikel nog steeds? Dan is het wellicht slim om eerst eens een tweedehands buscamper te huren. Dat kan heel goed via bijvoorbeeld Camptoo of Goboony. Of kijk eens op Camperhomie voor veel meer ervaringen.

Belangrijkste aankooptip: word vooral heel blij van jullie camperbusje!
Belangrijkste aankooptip: word vooral heel blij van jullie camperbusje!

Over auteur

Ik ben Maaike van het reisblog Reisgelukjes. Ik schrijf over de leukste reizen voor 2, met een fijne prijs en liefst met een duurzamer karakter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Visit Us On InstagramVisit Us On FacebookVisit Us On Pinterest