Letland Reistips Europa

Doen in Letland tijdens een roadtrip met de camper

camping Jaunzageri met onze camperbus aan de Gauja-rivier in Letland

Letland, de middelste van de drie Baltische landen, is een ontzettend leuke bestemming voor een roadtrip met de camper. Er zijn veel bezienswaardigheden, zoals prachtige kastelen en leuke stadjes. De natuur is overweldigend aanwezig. En bovenal is de bevolking erg vriendelijk. Tijdens onze rondreis door de Baltische landen kwamen we twee keer in Letland en waren we hier in een week. Natuurlijk kun je deze route ook zonder camper rijden, de meeste campings verhuren bijvoorbeeld ook blokhutten of andere accommodaties. Hieronder deel ik onze stops met je en alles wat je dan kunt doen in Letland.

Dag 1 doen in Letland: bezoek het paleis Rundale

Onze eerste stop in Letland was bezienswaardigheid het paleis van Rundale, ook wel Pilsrundale in het Lets. Wij kwamen vanaf onze voorlopig laatste bezienswaardigheid in Litouwen, de heuvel van de kruizen. De Italiaanse architect Bartolomeo Rastrelli heeft dit paleis ontworpen, hij is ook bekend van het Winterpaleis in Sint Petersburg. Aangezien dat voorlopig wel niet te bezoeken zal zijn, is dit een goede vervanger.

Wat ons gelijk opviel, is dat dit paleis (naast dat het met 138 kamers gigantisch is), ook wel een opknapbeurt kan gebruiken. Al zou het al van 1972 tot 2015 gerestaureerd moeten zijn. Wij kwamen vlak rond sluitingstijd aan en kozen ervoor alleen de tuinen te bezoeken aangezien die nog een uur langer open zijn, tot 19.00. Ook hier is de beplanting niet helemaal in orde. Je merkt dus gelijk dat Letland de armste van de Baltische landen is. De tuinen zouden namelijk op die van Versailles geïnspireerd zijn, maar zijn lang zo groot en weelderig niet. Wat ook ontbreekt: de enorme drukte van Versailles. Mooi meegenomen.

Toch is het een indrukwekkend 18e eeuws paleis en uniek voor de Baltische landen.

Dag 2 doen in Letland: kanoën in Gauja National Park

Die avond reden we nog verder, en wel naar het Gauja National Park. Naar één van de mooiste campings van onze hele rondreis door de Baltische landen, camping Jaunzageri. Deze ligt pal aan de Gauja-rivier.

Eén van de tofste manieren om dit nationaal park Gauja te verkennen is per kano. Dat zou ik dan ook zeker doen in Letland. We lieten ons door de campingeigenaar dan ook afzetten in Cessis. Met onze opblaaskayak van de Decathlon, voeren we 26 kilometer stroomafwaarts terug naar de camping waar wij zes uur over deden. Dat was naast erg mooi, ook erg pittig, want zo snel was de stroming ook weer niet.

Onderweg zagen we vooral heel veel bos. Af en toe wat andere kayakkers. Wat ook bijzonder was om te zien, waren de enorme vlotten die de Letten zelf bouwen waarop ze hun zondagse barbecue houden. Dan wordt er wel harde muziek gedraaid. Verder kom je weinig tegen onderweg, dus neem vooral je eigen picknick mee voor onderweg. En ben je net als ons geen geoefende kayaker, overweeg dan vooral om je wat minder ver van de camping te laten afzetten. Zodat je meer kunt genieten en minder hoef te haasten. De campingeigenaar rekende trouwens 30 euro om ons in Cesis af te zetten.

Dag 3: het kasteel van het stadje Cesis bezoeken

We waren toch wel erg nieuwsgierig naar het kasteel van Cesis, dat we de dag daarvoor nog niet hadden gezien. Het stadje wordt bovendien door de Lonely Planet als één van de mooiste van Letland gezien, terwijl we de dag ervoor er vlak buiten werden afgezet. Tijd dus om Cesis te verkennen en natuurlijk het kasteel.
Dit is alles wat je van een kasteelruïne verwacht. Buiten de eerste toren krijg je namelijk een lantaarn met kaarslicht uitgereikt, want in deze toren is nooit elektriciteit aangelegd. Niet zo gek, want het kasteel stamt al uit 1214. Wat avontuurlijk om daar dus op ontdekking te gaan.

In de tweede toren is juist wel elektriciteit aangelegd, want daar krijg je een hele toffe lichtprojectie te zien vanaf het ontstaan van het kasteel tot nu. Het contrast vind ik fantastisch. Net als het uitzicht over de omgeving.

Verder staat er een 18e eeuws landhuis op het terrein en zijn er in de zomer diverse demonstraties van middeleeuwse zaken om te doen in Letland. Bijvoorbeeld een roofvogelshow. Ook is Cessis een klein, maar schattig dorpje om even doorheen te lopen. Maar stel je er ook weer niet teveel van voor. Later tijdens onze roadtrip door Estland, zouden we nog een veel mooier plaatsje tegenkomen.

Ga vanaf hier naar Estland of maak je rondje Letland af

Vanaf hier wordt mijn verhaal misschien wat ingewikkeld. Onze route door de Baltische landen had namelijk de vorm van een 8. Zo deden we namelijk binnenland-kust-binnenland-kust. Het middenstuk van onze 8 legden we in Letland, en wel in het Gauja National Park, want we hadden hier nog lang niet alles gezien. En wilden hier wel graag terug komen. Dus:

a. Volg onze camperroadtrip en rijd vanaf hier door met deze 7-daagse route door Estland, en rijd na je tijd in Estland bij het grensstadje Valga/Valka Letland weer binnen (daarover meer in mijn blog over Estland) of…

b. Ga verder met verkennen van Gauja Nationaal Park, zoals hieronder staat

Dag 4: Verken de kastelen van Sigulda

Wat ligt er ook een prachtig landschap om de Gauja-rivier en dat is bij het stadje Sigulda op z’n mooist. Letland wordt nergens echt bergachtig. Maar vanuit de kano hadden we al wel kleine wintersportgebiedjes zien liggen (in augustus natuurlijk wel in ruststand), want het is hier erg heuvelachtig. Samen met de kasteeltorens zorgt dat ervoor dat je mooie vergezichten krijgt.

Je kunt hier zelfs een kabelbaan pakken naar één van de kastelen. Of als je op zaterdag of zondag in Sigulda bent kun je in de meeste zomermaanden met een bobslee op wieltjes en in de meeste wintermaanden met een echte bobslee naar beneden (en nee, dat is niet heel duur!). Ben je bereid om de portemonnee te trekken, dan kun je van mei tot oktober met een zipline naar beneden. Wij vonden het vooral leuk de mensen gillend naar beneden te zien zoeven.

Wij genoten in Sigulda van een lunch. En bezochten twee van de drie kastelen uit dit dorp. We hadden Krimulda ook nog kunnen bezoeken, maar van dat kasteel is echt weinig over. Wel van het landhuis uit 1822 dat bij dit kasteel staat. Dit zagen we bovenop een heuvel liggen en het zag er indrukwekkend Maar wij kwamen naar Sigulda voor de middeleeuwse kastelen!

Het Middeleeuwse kasteel van de Livonian Orde in Sigulda

Het kasteel van de Livonian Orde stamt al uit 1207 en is inmiddels meer een ruïne, waar je heerlijk het Game of Thrones sfeertje kunt opsnuiven. Je kunt er nog wel twee torens beklimmen en genieten van het prachtige uitzicht over de omgeving. Een belangrijke plek in de geschiedenis van Letland: dit waren Duitse ridders die kwamen om het land tot het Christendom te bekeren.

Dit kasteel staat aan het einde van een complexje van een nieuwer ‘kasteel’ uit het einde van de 19e eeuw. Hier vind je tuinen, een restaurant, een museumwinkel, een zilvermuseum. Dat werk.

Het Middeleeuwse kasteel Turaida in Sigulda

Maar liefst 7 jaar later werd het tweede middeleeuwse kasteel van Sigulda in opdracht van de aartsbisschop van Riga gebouwd. Fredeland, wat land van vrede betekent. Toch kennen we het tegenwoordig onder de populairdere lokale naam: het kasteel van Turaida.

In het kasteel zit het meest bezochte museum van Letland, over 1000 jaar geschiedenis. Sowieso is het beklimmen van de toren weer een goed idee voor het fabelachtige uitzicht. In de enorme kasteeltuinen vind je ook moderne beelden over lokale legendes en folkore.

Waaronder de 19e-eeuwse legende over de Roos van Turaida. Een #metoo-verhaal avant la lettre. Het verhaal gaat dat de kasteelklerk na het gevecht om het kasteel in 1601 een baby vond die het had overleefd. Hij noemde het meisje Maija. Zij groeide uit tot de Roos van Turaida. Viktor, de tuinman, en zij werden verliefd. Maar er was nog een man die gek van haar was, Adam, en hij misleidde haar door te denken dat hij de tuinman was die bij een grot wilde afspreken. Om haar eer te redden beloofde zij hem de magische rode sjaal om haar nek, die de drager zou beschermen tegen verwondingen. Maar je raadt het al, magische sjaals bestaan niet. En toen Adam de sjaal om haar hals testte met een bijl, overleed Maija. Viktor begroef haar bij het kasteel. En dat graf kun jij bezoeken. Samen met alle newlyweds die hier tegenwoordig bloemen leggen in de hoop dat hun liefde en toewijding net zo eeuwig zal zijn als die van Maija en Viktor. De grot is trouwens ook te bezoeken.

Kaku Maja Bistro in Sigulda voor een lekkere lunch

Bij Kaku Maja Bistro konden we kiezen uit veel typisch Letse en verse gerechten. Met veel gezonde en ongezondere keuzes, maar wel lekker. En in de tuin konden we heerlijk zitten.

En sluit dag 4 af in de Letse hoofdstad Riga

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om in de buurt van Sigulda ergens aan de Gauja-rivier te overnachten. Maar aangezien we dat al hadden gedaan, besloten wij dat aan een andere rivier te doen, namelijk op een camperplaats aan de Daugava-rivier. In de Letse hoofdstad Riga, om daar de dag af te sluiten met een eerste kennismaking met deze stad. Bij een goed restaurant. Met cocktails in een rooftopbar. Want natuur is leuk, de afwisseling vinden wij nog leuker!

Lees meer over de bezienswaardigheden voor 24 uur in Riga

Dag 5 doen in Letland: Van Riga langs zomerhoofdstad Jurmala naar de wijngaarden

Op dag 5 fietsten we eerst een Jugendstil-route door Riga, waarbij we ook een aantal andere bezienswaardigheden bezochten, zoals de markante markthallen. Daarna hadden we het plan om lekker te gaan zwemmen in de Golf van Riga en een camping te zoeken bij Jurmala, de zomerhoofdstad van Letland. Waar de rijken van Riga hun buitenhuizen hadden.

ja, je verwacht het niet in Letland.

Als je Jurmala inrijdt, moet je niet vergeten 2 euro tol te betalen. Dat gaat via een wat gekke constructie: je moet even van de weg afrijden langs een soort betaalautomaten. Niet vergeten. Jurmala staat vol mooie houten huizen, groot en klein. Maar ook met de nodige lelijke ‘Oostblok-hotels’. Qua campings konden we het niet vinden. Maar we konden wel 60 minuten gratis parkeren in een straatje naar het strand toe om even te pootje baden.

Proeven en staan bij wijngaard & camperplaats Drubazas

Dit was toch ook wel één van de pareltjes van onze camperrondreis door de Baltische Staten: de camperplaats & wijngaard van Drubazas. Er stond maar één andere camper op dit uitgestrekte terrein. En die zagen we niet eens staan vanaf onze eigen plek.

Zo noordelijk verwacht je misschien geen wijngaarden meer, maar vergis je niet, want zelfs in Estland zijn er nog wijngaarden. We mochten de wijntjes proeven, gemaakt van Letse en Litouwse druivenrassen. En een Amerikaanse die slechts 100 dagen zon nodig heeft. Ook proefden we fruitwijnen, zoals van rabarber. Want pas sinds 2010 mogen de Letten van de wet wijn van druiven maken. We konden het niet laten wat flessen mee te nemen als souvenir, al kosten deze maar liefst €15,- per stuk.

De wijnboer heeft twee wandelingen in de heuvels uitgezet, mogelijk gemaakt met subsidie van de provincie Overijssel. De volgende ochtend deden we één van deze hikes. De orchideeën waren helaas al uitgebloeid, maar we konden wel verse bramen plukken langs het wandelpad.

Dag 6: de breedste waterval van Europa bij het schattige dorpje Kuldiga

Vandaag stond er een verfrissende verrassing op het programma met de breedste waterval van Europa en vlak daarnaast de hoogste waterval van Letland. En wel bij het schattige dorpje Kuldiga. De breedste waterval is de Venta waterval van 250 meter breed, maar dan moet het niet zo droog zijn als toen wij er waren. Hij is trouwens 1,5 tot 2 meter hoog. Niet zo hoog dus, maar daredevils maken er toch salto’s vanaf. Je kunt vlak voor de waterval fijn zwemmen én zonnebaden. Ja, je verwacht het niet in Letland!

Trek ook je waterschoenen aan, want je kunt door de waterval waden en dan een leuk rondje maken in combinatie met de brug.

Vanaf de brug heb je het mooiste uitzicht voor een foto. Loop je terug naar Kuldiga, dan kom je ook de hoogste waterval van Letland tegen, de Aleksupite met maar liefst 4,2 meter. Nouja, niet echt een indrukwekkende hoogte. Kuldiga vind ik het meest charmante plaatsje wat wij in Letland hebben bezocht. Leuke souvenirwinkeltjes en gezellige restaurantjes met terrasjes. Er was ook nog een bruiloft, met mensen in traditionele kleding. Een leuke middag heb je hier zeker.

Het Rezidence Kafe in Kuldiga voor een verfrissend drankje

Bij het Rezidence Kafe in Kuldiga kun je terecht voor een verfrissend drankje met wat lekkers. En genoeg te zien vanaf het terras met uitzicht op de Venta waterval en al het verkeer dat over de ‘Old brick bridge’ gaat. De langste van zijn soort in Europa, 164 meter lang en uit 1874.

Dag 7: Even helemaal niets doen op het strand van Rugimi in Letland

In het Letse Rugimi gingen we een dag naar het strand bij de camping. Even helemaal niets doen. En er was ook helemaal niets, behalve campings en natuur. De dichtstbijzijnde supermarkt was 5 kilometer over een onverhard pad. En er zijn hier geen beach barretjes of restaurantjes. Gelukkig hadden we genoeg boodschappen in de camper om te improviseren en twee keer te barbecueën. Heerlijk, even alle indrukken verwerken van de afgelopen dagen. We waren immers alweer 16 dagen op pad tijdens onze rondreis door de Baltische Staten.

De zon scheen, het was 26 graden en de zee warm genoeg voor af en toe een duik. Wel oppassen voor de kwalletjes.

Dag 8: Over Karoste en Liepaja naar Litouwen

Regen, de hele dag? Dat hadden we gelukkig nog niet gehad tijdens onze rondreis in augustus en begin september door de Baltische landen. Maar nu regende het de hele dag. Tijd dus voor een slecht weer programma, want lekker mountainbiken door een natuurpark leek ons minder geschikt voor deze dag.

We besloten dus toch vast richting Litouwen te rijden en onderweg nog wat mee te pakken van het Sovjet-erfgoed van Letland. Namelijk door de marinebasis van Karoste te bezoeken. In ieder Baltisch land heb je vrij veel plekken waar je de bezetting door de Sovjets kunt ervaren, maar hebben ons tot ongeveer 1 plek per land beperkt. In Letland werd het dus Karoste.

Eerst gingen we naar het Skede Holocaust monument, waar de nazi’s 3000 Joden aan zee doodschoten. Heftige beelden hier, vooral de foto van een naakte vrouw vlak voor haar executie maakte veel indruk op mei. Nare plek.

De marinebasis van Karoste en de militaire gevangenis

Nergens kun je de woelige geschiedenis van Letland zo goed ervaren als bij Karoste. De Russen stichtten deze marinebasis begin 1900. Later viel deze in Duitse handen, toen in Letse handen, vervolgens die van de Sovjets, toen de nazi’s, daarna weer heel lang de Sovjets en daarna in Letse handen. Tenminste als ik het goed onthouden heb. En dat is alleen nog maar de laatste 120 jaar. Je begrijpt dat deze basis heel lange tijd een no go-zone is geweest.

Een interessante rondleiding en museum waar je veel leert over deze geschiedenis, is bij de militaire gevangenis. Gebouwd als ziekenhuis, is deze meteen in gebruik genomen als een gevangenis na een opstand op de basis. Maar nu niet meer, want deze plek voldoet nergens aan het verdrag van Geneve. Wat een barre omstandigheden! De gids deed speciaal voor ons de deur van de isoleercel even dicht. Nou, de laatste keer dat ik het zo donker heb gezien, was middenin de ATM-grot in Belize.

De orthodoxe Sint Nicolaaskerk in Karoste

Het is ook bijzonder om de uitbundig versierde Orthodoxe Sint Nicolaaskerk in Karoste te bezoeken, omzoomd door treurige Oostblokflats. Het contrast kan niet groter zijn. Als vrouw moet je wel verplicht een hoofddoek om en je mag geen foto’s van de binnenkant maken. Al waren we hier de enige bezoekers, dus deden we het stiekem toch.

Koffiedrinken en lunchen in Liepaja

Het stadje Liepaja heeft ook al zo’n typische mengeling van erg mooi en schattig tot superlelijk. De hippe koffiebarretjes worden hier afgewisseld met ontzettend tuttige winkeltjes. In de lokale Peter’s markthal zit in de achterste hoek een hip bakkertje met schappelijke prijzen. Maar ik kan mij voorstellen dat ook deze markthal over een aantal jaar flink vernieuwd zal zijn.

Zelf hadden we al geluncht bij de hippe Boulangerie Liepaja. Niet goedkoop, maar wel lekker. Bij Liepaja vind je één van de mooiste stranden van Letland, maar niet met dit weer. Een leuke laatste tussenstop in Letland. Maar vanwege ons slechtweer-programma besloten we vanaf hier de grens met Litouwen weer over te steken. Want in Litouwen wilden we graag naar een oude lanceerbasis voor atoomrakketen, zeer geschikt voor een dag als vandaag.

Meer over onze camperreis van een week door Letland

We gingen een week op roadtrip met de camper door Letland, als onderdeel van onze 19-daagse rondreis door de Baltische landen, in dat blog staat ook meer praktische informatie over reizen door Litouwen, Estland en Letland. Letland ligt ten zuiden van Estland en ten noorden van Litouwen. We reden dus eerst een paar dagen met de camper door Litouwen, waarvan 24 uur in hoofdstad Vilnius. En daarna een week met de camper door Estland, waarvan een dag in hoofdstad Tallinn en een nachtje wilde beren spotten in Estland.

Voor een camperreis is de beste reistijd van juni tot en met augustus. Letland heeft een landklimaat, met lange, koude winters en korte warme zomers. Mensen maken het beste van deze zomers, dus de openingstijden zijn dan ook lang. Pas om 22.00 uur bij de camping aankomen is meestal geen enkel probleem. Op deze campings en camperplaatsen stonden we in Letland.

Om naar Letland te komen vanaf Nederland moet je door Duitsland, Polen en Litouwen rijden. Er gaan echter ook veerboten tussen Liepaja in Letland en Travemunde in Duitsland. Je kunt dus afsnijden!

Dit vind je vast ook leuk

In 12 dagen het Italiaanse eiland Sardinië met de camper verkennen

De leukste campings van Sardinië én een agriturismo

De mooiste camperroute van Portugal langs de Douro

In een week met de camper van Porto naar de Algarve

De leukste campings in Nederland voor een oud camperbusje

Reis een maand met de camper door de Balkan

Over auteur

Ik ben Maaike van het reisblog Reisgelukjes. Ik schrijf over de leukste reizen voor 2, adultproof, voor een fijne prijs en liefst met een duurzamer karakter.

Je kunt je voorstellen dat het onderhouden van een reisblog veel tijd en geld kost. Daarom zijn sommige van de links op deze website gesponsord. Als je via deze links iets besteld of boekt, dan kost het jou niets extra's, maar krijg ik een kleine bijdrage. Wat mij weer helpt om deze website zo interessant mogelijk te houden.

Vind je een blog leuk? Laat dan vooral een reactie achter! Ook dat helpt mij om deze website zo actueel mogelijk te houden.